Діти з порушенням мовлення
Найвища та найважливіша психічна функція людини – це мова – основний засіб спілкування. Мова має визначальну роль в процесі
компенсації різних аномалій розвитку.
Понад
50% дошкільників і 17% школярів молодшого шкільного віку мають різноманітні
порушення мовленнєвого розвитку (частина з яких до кінця навчання у початкових
класах долає цей розлад). Ці дані не враховують дітей, у яких мовленнєві
порушення є другорядними, а в якості первинного виступає, наприклад, глухота.
Порушення мовленнєвого розвитку може супроводжувати інші розлади, такі як
затримка розумового розвитку, аутизм або церебральний параліч. За різними
статистичними даними відомо, що на розлади в комунікації (порушення вимови,
мовлення) страждає кожен десятий.
Мовлення - один з
найбільш потужних факторів і стимулів розвитку дитини. Це зумовлено винятковою
роллю, яку воно відіграє в житті людини. Мовлення в своєму розвитку проходить
певні етапи. На кожному з етапів елементи мовленнєвої системи формуються у
певній закономірності. Однак, якщо ці закономірності порушуються, мовленнєва
система дитини формується непослідовно, і, як наслідок, веде до мовленнєвих
порушень, виправити які може тільки спеціаліст.
Мовленнєві
порушення -
збірний термін для позначення відхилень від мовленнєвої норми, які повністю або
частково перешкоджають мовленнєвому спілкуванню і обмежують можливості
соціальної адаптації дитини. Як правило, вони обумовлені відхиленнями в
психофізіологічному механізмі мовлення, не відповідають віковій нормі,
самостійно не долаються і можуть істотно вплинути на подальший психічний
розвиток дитини. Для їх позначення фахівцями використовуються різні, не завжди
взаємозамінні терміни - розлади мовлення, дефекти мовлення, недоліки мовлення,
недорозвинення мовлення, мовленнєва патологія, мовленнєві відхилення.
Формування
мовленнєвої функції є складним процесом, в якому беруть участь центральний
та периферійний відділи мовленнєвого апарату.
1.
Центральний відділ: кіркові центри (мовно-слуховий – центр Верніке;
мовно-руховий – центр Брокка), підкіркові вузли, провідникові шляхи та ядра
відповідних нервів.
2.
Периферійний відділ:
-
дихальний (грудна клітка з легенями, бронхи, трахея);
-
голосовий (гортань та голосові складки);
-
артикуляційний (язик, губи, зуби, щелепи, м’яке та тверде піднебіння, альвеоли)
В
залежності від місця хворобливого впливу мовленнєві порушення можуть буди центрального
або периферійного характеру.
Коментарі
Дописати коментар